Vurdering for læring

Stenseth skole deltar i likhet med kommunens øvrige skoler i prosjektet Vurdering for læring. Startskuddet gikk i august 2013, prosjektet er treårig, men arbeidet vil prege skolen i årene fremover.

 Det er utarbeidet fem hovedmålsettinger:

  • Skolene i Nedre Eiker har en felles kultur for vurdering, med målsetting å øke den enkelte elevs læringutbytte.

  • Skolens i Nedre Eiker gir opplæring som har god sammenheng mellom komptansemål og læringsmål, med fokus på grunnleggende ferdigheter, metoder og vurdering.

  • Vurderingsarbeidet får konsekvenser for opplæringen.

  • Elevene vet hva som er forventet av dem, får relevante tilbakemeldinger, er involvert i vurdering av eget arbeid og utvikling, og setter egne læringsmål.

  • Skolene i kommunen er lærende skoler med en tydelig pedagogisk ledelse.

  • Foresatte opplever god innsikt i elevens læring, og er engasjerte og delaktige i elevens læringsutvikling.

PALS         

  • Positiv atferd
  • Støttende læringsmiljø
  • Samhandling
Hva er PALS?                                                                                             

PALS har til hensikt å styrke barnets sosiale kompetanse.Erfaringer viser at PALS også bidrar til å forebygge atferdsproblemer
Det er Atferdssenteret i Oslo som har utviklet PALS-modellen og som er ansvarlig for denne. Modellen er basert på forskning og kunnskap om hvordan man skaper et godt og trygt læringsmiljø.